Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be Nieuw venster

.be - Logo

Sociale zekerheid Onderneming

Burgergegevens raadplegen

Het aanwervingsproces van flexi-jobbers of jobstudenten versnellen?

Met de onlinedienst Burgergegevens raadplegen geeft de sociale zekerheid u toegang tot specifieke betrouwbare gegevens van burgers.
U ziet of iemand in aanmerking komt voor een flexi-job of een studentenjob.

Wilt u iemand aanwerven voor een flexi-job of een studentenjob?

Met Burgergegevens raadplegen:

  • Wat controleert de onlinedienst voor u?

    De onlinedienst controleert of de sollicitant voldoet aan de flexi-jobvoorwaarden voor werknemers of voor gepensioneerden:

    • Voorwaarden voor werknemers
      • De sollicitant werkte in het 3de kwartaal vóór de flexi-job minstens 4/5 voor een andere werkgever.
      • Het is niet toegelaten om iemand aan te nemen in een flexi-job die zijn of haar arbeidsvolume verlaagde door over te gaan van 100% (in het 4de kwartaal vóór de flexi-job) naar 80% (in het 3de kwartaal vóór de flexi-job). Dat verbod geldt gedurende 2 kwartalen.
    • Voorwaarde voor gepensioneerden
      • De persoon is in het 2de kwartaal vóór de flexi-job in het pensioenkadaster opgenomen en geniet dus een wettelijk pensioen

    Wat moet u als onderneming nagaan?

    Ook als onderneming moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dit zijn de belangrijkste:

    • Uw onderneming maakt deel uit van een sector die flexi-jobbers mag inschakelen.
    • De functie die u aanbiedt, mag worden uitgevoerd door een flexi-jobber.
    • U mag geen flexi-job aanbieden aan iemand die al bij u werkt in het kader van een andere arbeidsrelatie.
    • Het is niet toegelaten om iemand aan te nemen in een flexi-job die een tewerkstelling heeft van 4/5 of meer binnen een verbonden onderneming (verbonden ondernemingen zijn bijvoorbeeld een moeder- en dochtervennootschap, of ondernemingen die samen een consortium vormen omdat ze onder een centrale leiding staan).

    Meer informatie over de andere voorwaarden voor flexi-jobs vindt u op:
    Portaal Onderneming van de sociale zekerheid - Flexi-jobs Nieuw venster

  • Wat controleert de onlinedienst voor u?

    De onlinedienst controleert hoeveel resterende uren de sollicitant in zijn Student at work-urenpakket heeft op het moment van de aanvraag.

    Waar moet u als onderneming rekening mee houden?

    Een jobstudent :

    • werkt met een studentenovereenkomst
    • werkt buiten de periodes van verplichte aanwezigheid in de onderwijsinstelling
    • is minstens 15 jaar oud én heeft de eerste graad van het middelbaar onderwijs beëindigd

    Meer informatie over de andere voorwaarden voor jobstudenten vindt u op:
    Portaal Onderneming van de sociale zekerheid – Administratieve instructies – Studenten Nieuw venster

Wie heeft toegang?

Burgergegevens raadplegen is beschikbaar voor potentiële werkgevers, sociale dienstverrichters en wervings- en selectiebureaus.

Potentiële werkgevers

Als potentiële werkgever heeft u toegang tot Burgergegevens raadplegen.

Als u met een sociale dienstverrichter werkt, dan kunt u die ook toegang geven tot de gegevens.

Besteedt u liever alles uit en hoeft u de gegevens zelf niet te zien? Dat kan ook. Laat de aanvraag dan uitvoeren door de dienstverrichter. Zorg er alleen voor dat u het dossier van de sollicitant doorgeeft (inclusief contactgegevens zoals mobiel nummer en e-mailadres) aan de dienstverrichter.

Sociale dienstverrichters

Als sociale dienstverrichter hebt u toegang tot Burgergegevens raadplegen dankzij het mandaat dat u van de onderneming hebt gekregen.

Er zijn twee mogelijkheden:

  • De onderneming kan een 'dubbelmandaat' vragen, zodat zij zelf en u de gegevens zien.
  • De onderneming kan vragen dat u zelf de toegang aanvraagt, waardoor zij de gegevens niet meer ziet.

Wervings- en selectiebureaus

Wervings- en selectiebureaus die potentiële werkgevers bijstaan bij het zoeken naar geschikte werknemers hebben toegang tot Burgergegevens raadplegen.

Background Design Shape Up top Background Design Shape Bottom

Hoe werkt het?

  1. U doet een toegangsaanvraag en brengt de burger hiervan op de hoogte.

    step1
  2. De burger meldt zich aan op Toegangtotmijndata en keurt uw aanvraag goed.

    step2
  3. U kunt specifieke socialezekerheidsgegevens van de burger raadplegen.

    step3

Hoe krijgt u toegang tot burgergegevens?

U kunt burgergegevens opvragen via de onlinedienst of een webservice.

Onlinedienst

Raadpleeg de gegevens online via een gebruiksvriendelijke interface zonder zelf complexe systemen op te zetten.

Bereid u voor in een paar stappen:

  • 1

    Registreren

    Verplicht

    Is dat nog niet het geval, dan moet u zich registreren op het Portaal Onderneming van de sociale zekerheid Nieuw venster om toegang te krijgen tot de onlinediensten van de sociale zekerheid.

    Bij de registratie geeft u aan wie binnen uw onderneming verantwoordelijk is voor het toegangsbeheer (een 'Hoofdtoegangsbeheerder').

    Bij de registratie activeert u automatisch uw e-Box Enterprise.

    • Registreren

      Een tutorial over de onlinedienst

    Stel een Hoofdtoegangsbeheerder aan Nieuw venster
  • 2

    Gebruiksvoorwaarden aanvaarden

    Verplicht

    De Hoofdtoegangsbeheerder moet de verplichting tot naleving van de gebruiksvoorwaarden aanvaarden. Daarmee belooft uw onderneming om de nodige informatieveiligheidsmaatregelen te nemen en die correct na te leven. Zo kan de burger u in alle vertrouwen toegang geven.

    Aanvaard de gebruiksvoorwaarden Nieuw venster
  • 3

    Gebruikers aanmaken

    Optioneel

    Bent u hooftoegangsbeheerder en wilt u dat een collega de burgergegevens ook kan bekijken, dan moet u hem toevoegen als gebruiker via toegangsbeheer.

    Geef de gebruikers de volgende rollen:

    • Burgergegevens raadplegen: de gebruiker kan de gegevens raadplegen waarvoor een burger toestemming gegeven heeft.
    • Burgermandaten beheren: de gebruiker kan een burger om een mandaat vragen, een mandaat aanvaarden en een actief mandaat stopzetten.
    Ga naar toegangsbeheer Nieuw venster
  • 4

    Alle linken

    INFORMATIE

Webservice

U kunt ook een REST-webservice gebruiken.

Uw softwareleverancier integreert die in uw IT-systeem, zodat u de burgergegevens daar kunt opvragen. Dit kanaal wordt vooral gebruikt door grotere werkgevers die de toegang tot burgergegevens in hun eigen systeem willen centraliseren.

Background Design Shape Up top Background Design Shape Bottom

Vragen?

Aanmelden voor een onlinedienst van de overheid gebeurt via CSAM. CSAM is een beveiligd systeem van toegangsbeheer. Er zijn verschillende manieren om je aan te melden:

  1. Met een elektronische identiteitskaart (eID) en eID-kaartlezer: meer info op de pagina over de eID kaartlezer van de BOSA-website. Nieuw venster

  2. Met itsme®: meer info op de pagina Hoe kan ik itsme®gebruiken om aan te melden op een onlinedienst van de overheid? van de BOSA-website. Nieuw venster

  3. Met een beveiligingscode via e-mail: meer info op de pagina over de Beveiligingscode via e-mail van de BOSA-website. Nieuw venster

  4. Met een beveiligingscode via mobiele app: meer info op de pagina over de Beveiligingscode via mobiele app van de BOSA-website. Nieuw venster

  5. Met een elektronisch identificatiemiddel erkend op Europees niveau: meer info op de pagina over Electronic Identification And Trust Services (eIDAS) van de BOSA-website. Nieuw venster

  • 'Burgergegevens raadplegen' wordt automatisch toegevoegd aan de DmfA-cluster.
  • De onderneming noch de sociale dienstverrichter moet daarvoor iets doen.

De raadpleging mag enkel gebeuren in de precontractuele fase, op basis van een mandaat van de sollicitant. U gaat na of de sollicitant kan worden tewerkgesteld met toepassing van bepaalde regelingen voor socialezekerheidsbijdragen.

De mandaatnemer mag de persoonsgegevens alleen raadplegen om, bij een sollicitatie, na te gaan of de sollicitant in aanmerking komt voor een tewerkstelling als flexi-werknemer of als jobstudent met solidariteitsbijdrage.

De raadpleging kan gebeuren voor een tewerkstelling:

  • in het lopende kwartaal;
  • in het lopende en volgende kwartaal (als de raadpleging in de maand vóór het volgende kwartaal gebeurt).

Voorbeeld:

  • Een raadpleging in de maand maart geeft een resultaat voor het eerste en het tweede kwartaal.
  • Een raadpleging voor het derde kwartaal kan pas in de maand juni.
Flexi-jobmogelijkheid

De raadpleging geeft steeds de resterende uren weer van het Student at work-urenpakket op het moment van de raadpleging.

Student at work-urenpakket

  • Indien de sollicitant voldoet aan de voorwaarden (groen) dan wordt dat resultaat vastgezet voor het lopende kwartaal. Dat gebeurt ook voor het volgende kwartaal als de raadpleging één maand ervoor gebeurt.
  • Als de sollicitant niet voldoet aan de voorwaarden (rood) dan kan dat resultaat nog wijzigen op basis van DmfA-aangiften/wijzigingen voor het kwartaal waarin de controles worden uitgevoerd (T-3, T-4).

De raadpleging geeft steeds de resterende uren weer van het Student at work-urenpakket op het moment van de raadpleging.

Let op: als de Dimona-aangifte STU niet onmiddellijk volgt op de precontractuele raadpleging, kan het resultaat afwijken als ondertussen uren worden aanvaard in Dimona.

Nee, want de controles die worden uitgevoerd zijn dezelfde.

De duurtijd van één maand is vastgelegd in de beraadslaging nr. 25/016 van 14 januari 2025 van het Informatieveiligheidscomité (IVC).

  • In de precontractuele fase (vóór aan de raamovereenkomst) moet u een toegangsaanvraag doen aan de sollicitant.
  • Gedurende de raamovereenkomst kan u een Dimona-aangifte doen of een nieuwe toegangsaanvraag richten aan de flexi-jobber. Dat kan ten vroegste één maand voor het begin van het volgende kwartaal.

  • Een toegangsaanvraag waarop een sollicitant niet binnen de 72 uur heeft gereageerd, blijft nog twee weken zichtbaar in de lijst van Aangevraagde toegangen.
  • Indien nodig moet een nieuwe toegangsaanvraag worden gedaan.

De naam die u invoert bij een toegangsaanvraag dient om uw aanvragen te kunnen terugvinden in Aangevraagde toegangen. Eens een aanvraag is goedgekeurd door de sollicitant, wordt de naam vervangen in Actieve toegangen door de officiële gegevens van de sollicitant.

  • Dat is momenteel niet mogelijk.
  • Er moet een nieuwe toegangsaanvraag worden gedaan.

  • De toegangsaanvragen gebeuren één per één.
  • U kunt meerdere toegangsaanvragen na elkaar sturen via API.

  • Ja.
  • Er moeten wel twee API’s geactiveerd worden via Chaman.

Nee, dat is niet mogelijk.

  • Een INSZ aanvragen voor een buitenlandse persoon, doet u via de website van website van belgianIDpro Nieuw venster. De aanvraag gebeurt in vier eenvoudige stappen.
  • Het INSZ is het identificatienummer van de sociale zekerheid. Iedereen die in België werkt of sociale rechten geniet, wordt geïdentificeerd op die manier. De identificatie kan ook via het rijksregisternummer op de Belgische identiteitskaart of via een BIS-nummer.

Jongeren van 12 tot 18 jaar kunnen ook gebruik maken van de digitale sleutels. Ze kunnen die activeren door met hun eID aan te melden op mijn digitale sleutels Nieuw venster: